Coraz więcej kontraktów na budowę dróg i kolei będzie zrywanych [STUDIO DGP]

psav zdjęcie główneWedług danych GUS dynamika produkcji budowlano-montażowej zwiększyła się w kwietniu do 17,4 proc. r/r wobec 10,8 proc. w marcu. Liczba upadłości podmiotów gospodarczych w I kwartale 2019 r. wyniosła 155 i była o 11,5 proc. wyższa niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Największy wzrost liczby upadłości nastąpił w handlu. Natomiast w budownictwie wzrost bankructw był symboliczny (o jedno przedsiębiorstwo). W strukturze wzrostu produkcji budowlano-montażowej w kwietniu na szczególną uwagę zasługują wysokie dynamiki produkcji w kategoriach „obiekty inżynierii lądowej i wodnej” (32,7 proc.  r/r w wobec 27,1 proc. w marcu) i „roboty budowlane specjalistyczne” (18,2 proc. wobec 10,7 proc.). >>> Czytaj też: Krajowa Izba Odwoławcza oddaliła zażaleni Salini ws. współpracy z GDDKiAJaka jest więc kondycja branży, czy jej wyniki są aż tak dobre? Główną przyczyną zwiększenia rocznej dynamiki produkcji budowlano-montażowej pomiędzy marcem a kwietniem był efekt statystyczny w postaci korzystnej różnicy w liczbie dni roboczych (w marcu liczba dni roboczych była o 1 mniejsza, podczas gdy w kwietniu br. była ona o 1 większa niż przed rokiem).- W branży mamy kumulację przetargów i dużych kontraktów, dotyczących dróg i kolei, a także inwestycji samorządów. Jednak sytuacja jest trudna, odmienny obraz branży niż wynikający z dynamiki produkcji uzyskamy analizując rentowność firm, a ta dramatycznie spada. Jest to efekt rosnących szybko kosztów, które od 2017 r. wzrosły o 30 proc. – wyjaśnia Wojciech Trojanowski, członek zarządu STRABAG, wiceprezydent Pracodawców RP.Firmy mają coraz większe trudności ze zrealizowaniem kontraktów. Bywa tak, że zrywanie kontraktów, choć skutkuje dużymi karami, wiąże się z mniejszymi stratami niż dokończenie inwestycji. Niestety, takie sytuacje będą się zdarzały coraz częściej w 2019 r. w przypadku zamówień publicznych, a zwłaszcza największych inwestycji drogowych i kolejowych, bo kontrakty te były wyceniane według prognoz kosztów przeprowadzanych w 2016 r.- Firmy zwracają się o renegocjacje umów, jednak GDDKiA i PKP zaproponowały zmianę zasad waloryzacji dla nowych kontraktów, natomiast nie widzą możliwości renegocjacji starszych kontraktów – mówi Trojanowski.psav video target